{"id":345,"date":"2013-10-08T09:41:23","date_gmt":"2013-10-08T07:41:23","guid":{"rendered":"http:\/\/ekodizajn.sk\/?p=345"},"modified":"2013-10-14T21:17:36","modified_gmt":"2013-10-14T19:17:36","slug":"environmentalny-manazment","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/ekodizajn.sk\/?p=345","title":{"rendered":"Environment\u00e1lny mana\u017ement"},"content":{"rendered":"
Environment\u00e1lne mana\u017e\u00e9rstvo je v oblasti priemyselnej v\u00fdroby a slu\u017eieb jedn\u00fdm z najefekt\u00edvnej\u0161\u00edch n\u00e1strojov dosahovania prioritn\u00e9ho cie\u013ea – minimalizovania negat\u00edvnych vplyvov v\u00fdrobnej \u010dinnosti na jednotliv\u00e9 zlo\u017eky \u017eivotn\u00e9ho prostredia. Zavedenie environment\u00e1lneho mana\u017e\u00e9rstva na \u00farovni mal\u00fdch a stredn\u00fdch podnikov je dobrovo\u013enou z\u00e1le\u017eitos\u0165ou. Prostredn\u00edctvom environment\u00e1lne orientovan\u00e9ho riadenia v podniku je potrebn\u00e9 uskuto\u010d\u0148ova\u0165 tak\u00e9 aktivity, aby sa prekon\u00e1vali rozpory medzi trhom, spolo\u010dnos\u0165ou a \u017eivotn\u00fdm prostred\u00edm.
\nProgram environment\u00e1lneho mana\u017e\u00e9rstva umo\u017e\u0148uje zv\u00fd\u0161i\u0165 ekonomick\u00fa \u00fa\u010dinnos\u0165 podnikate\u013esk\u00e9ho subjektu, z\u00edska\u0165 nov\u00fd potenci\u00e1l zisku a zlep\u0161i\u0165 environment\u00e1lny profil podniku. Podnik usiluj\u00faci sa o \u00faspech na zahrani\u010dnom trhu sa stret\u00e1va s \u010doraz intenz\u00edvnej\u0161ou po\u017eiadavkou certifik\u00e1cie environment\u00e1lnej kvality v\u00fdrobkov, v\u00fdroby a slu\u017eieb. Kvalita produkcie, bezpe\u010dnos\u0165 a hygiena pr\u00e1ce a zni\u017eovanie environment\u00e1lnej z\u00e1\u0165a\u017ee s\u00fa tri najd\u00f4le\u017eitej\u0161ie faktory z\u00e1ujmu mana\u017ementu najm\u00e4 priemyseln\u00fdch podnikov v s\u00fa\u010dasnej dobe.<\/p>\n
Environment\u00e1lny mana\u017ement\u00a0<\/em>je syst\u00e9m riadenia spolo\u010dnost\u00ed \u00fa\u010delovo zameran\u00fdch na ochranu a tvorbu \u017eivotn\u00e9ho prostredia v interakci\u00e1ch trvalo udr\u017eate\u013en\u00e9ho rozvoja na glob\u00e1lnej, region\u00e1lnej a lok\u00e1lnej \u00farovni. Vych\u00e1dza z potrieb plnenia \u0161iesteho r\u00e1mcov\u00e9ho programu E\u00da pre \u017eivotn\u00e9 prostredie v oblasti prepravy odborn\u00edkov pre implement\u00e1ciu environment\u00e1lnych princ\u00edpov a environment\u00e1lnej politiky.<\/p>\n Snahou environment\u00e1lneho mana\u017ementu je n\u00e1js\u0165 rie\u0161enie ako riadi\u0165 podnikov\u00e9 aktivity, tak, aby nesp\u00f4sobovali degrad\u00e1ciu \u017eivotn\u00e9ho prostredia. Cie\u013eavedom\u00fdm zlep\u0161ovan\u00edm jednotliv\u00fdch procesov a aktiv\u00edt, m\u00f4\u017ee podnik prispieva\u0165 nielen k lep\u0161iemu \u017eivotn\u00e9mu prostrediu, ale s\u00fa\u010dasne aj k zni\u017eovaniu svojich podnikov\u00fdch n\u00e1kladov (zni\u017eovan\u00edm mno\u017estva odpadov, spotrebou energi\u00ed, vody a plynu alebo vyp\u00fa\u0161\u0165an\u00fdch emisi\u00ed), \u010do sa mu pozit\u00edvne odraz\u00ed na jeho zisku.<\/p>\n Z\u00e1kladom environment\u00e1lneho mana\u017ementu je environment\u00e1lna politika podniku.<\/p><\/blockquote>\n Environment\u00e1lna politika podniku je s\u00fabor koncepci\u00ed, strat\u00e9gi\u00ed a takt\u00edk, ako aj konkr\u00e9tnych met\u00f3d a sp\u00f4sobov na rie\u0161enie environment\u00e1lnych probl\u00e9mov. Na za\u010diatku svojho vzniku sa environment\u00e1lna politika (ekologick\u00e1 politika) zameriavala len na ochranu \u017eivotn\u00e9ho prostredia a niektor\u00fdch pr\u00edrodn\u00fdch zdrojov a a\u017e nesk\u00f4r sa za\u010dala orientova\u0165 aj na \u0161ir\u0161ie s\u00favislosti negat\u00edvnych \u013eudsk\u00fdch aktiv\u00edt. V s\u00fa\u010dasnom obdob\u00ed je z\u00e1kladn\u00fdm v\u00fdchodiskom environment\u00e1lnej politiky strat\u00e9gia trvalo udr\u017eate\u013en\u00e9ho rozvoja, naz\u00fdvan\u00e1 tie\u017e Strat\u00e9gia prevencie. Hlavn\u00fdm cie\u013eom tejto strat\u00e9gie je maxim\u00e1lne zabr\u00e1nenie vzniku l\u00e1tok a javov s negat\u00edvnym dopadom na \u017eivotn\u00e9 prostredie pri ich p\u00f4vode. Presadzovanie, implement\u00e1cia a realiz\u00e1cia environment\u00e1lnej politiky je predmetom a hlavnou \u00falohou environment\u00e1lneho mana\u017ementu.<\/p><\/blockquote>\n Ciele a strat\u00e9gia environment\u00e1lneho mana\u017ementu<\/strong><\/p>\n Z\u00e1kladn\u00e1 koncepcia environment\u00e1lneho mana\u017e\u00e9rstva vy\u017eaduje ochranu \u017eivotn\u00e9ho prostredia zakotvi\u0165 do podnikovej podnikate\u013eskej strat\u00e9gie a zhrn\u00fa\u0165 v\u0161etky podnikov\u00e9 aktivity do jedn\u00e9ho integrovan\u00e9ho programu. Cie\u013eom je vybudova\u0165 environment\u00e1lne mana\u017e\u00e9rstvo ako integrovan\u00fa s\u00fa\u010das\u0165 podnikov\u00e9ho mana\u017e\u00e9rstva, ktor\u00e9 v prepojen\u00ed na syst\u00e9m riadenia kvality a t\u00edmov\u00fa spolupr\u00e1cu v\u0161etk\u00fdch vertik\u00e1lnych a horizont\u00e1lnych zlo\u017eiek vyu\u017eit\u00edm \u0161tatistick\u00fdch n\u00e1strojov riadenia procesov a ich v\u00fdsledkov je z\u00e1kladom komplexn\u00e9ho mana\u017e\u00e9rstva kvality (TQM – Total Quality Management<\/em>).<\/p>\n Strategick\u00fdm cie\u013eom<\/strong> environment\u00e1lneho mana\u017ementu podniku je minimaliz\u00e1cia negat\u00edvnych vplyvov \u010dinnosti podnikov na \u017eivotn\u00e9 prostredie.<\/p>\n Z\u00e1kladn\u00e9 ciele a strat\u00e9gie na ich dosiahnutie<\/strong> mo\u017eno charakterizova\u0165 nasledovne:<\/p>\n N\u00e1stroje environment\u00e1lneho mana\u017ementu<\/strong><\/p>\n V obdob\u00ed v\u00fdvoja environment\u00e1lneho mana\u017ementu vznik\u00e1 cel\u00fd rad n\u00e1strojov environment\u00e1lneho mana\u017e\u00e9rstva, napr. environment\u00e1lne audity, syst\u00e9my environment\u00e1lneho riadenia, environment\u00e1lne hodnotenie a ozna\u010dovanie produktov, ekobilancie, ekologick\u00fd profil produktu a podobne. Tieto n\u00e1stroje vznikali preva\u017ene ako dobrovo\u013en\u00e9 intern\u00e9 iniciat\u00edvy podnikov a organiz\u00e1ci\u00ed. V s\u00fa\u010dasnosti u\u017e ovplyv\u0148uj\u00fa politiku a regul\u00e1ciu produktov v krajin\u00e1ch Eur\u00f3pskej \u00fanie i v \u010fal\u0161\u00edch krajin\u00e1ch sveta.<\/p>\n K z\u00e1kladn\u00fdm environment\u00e1lnym n\u00e1strojom podniku patria:<\/p>\n N\u00e1stroje orientovan\u00e9 na produkty:<\/strong><\/p>\n Environment\u00e1lne ozna\u010dovanie v\u00fdrobkov (ECO Labelling)<\/em><\/strong> je v Slovenskej republike upraven\u00e9 z\u00e1konom \u010d.469\/2002 o environment\u00e1lnom ozna\u010dovan\u00ed v\u00fdrobkov. Cie\u013eom environment\u00e1lnej zna\u010dky je podpori\u0165 rozvoj v\u00fdroby a spotreby v\u00fdrobkov, ktor\u00e9 maj\u00fa menej nepriazniv\u00fdch \u00fa\u010dinkov na \u017eivotn\u00e9 prostredie po\u010das celej doby \u017eivotnosti v\u00fdrobku. V\u00fdhodou environment\u00e1lnej zna\u010dky je hlavne: pozit\u00edvna inform\u00e1cia pre spotrebite\u013eov, d\u00f4veryhodnos\u0165, preh\u013eadnos\u0165 a \u00fa\u010das\u0165 verejnosti, pln\u00e1 zhoda s pr\u00e1vom a technick\u00fdmi normami.<\/p>\n Environment\u00e1lne hodnotenie \u017eivotn\u00e9ho cyklu v\u00fdrobku<\/em><\/strong>sk\u00fama environment\u00e1lne aspekty a vplyvy v\u00fdrobku na \u017eivotn\u00e9 prostredie po\u010das celej doby jeho \u017eivotnosti t.j. od z\u00edskavania surov\u00edn, cez v\u00fdrobu, pou\u017eitie a spotrebu, likvid\u00e1ciu a zne\u0161kod\u0148ovanie odpadov z v\u00fdrobku. Celkov\u00e1 \u00farove\u0148 kvality v\u00fdrobku je potom charakterizovan\u00e1 optimaliz\u00e1ciou spotreby surov\u00edn, zni\u017eovan\u00edm energetickej n\u00e1ro\u010dnosti, minimaliz\u00e1ciou tvorby odpadov, nepo\u0161kodzovan\u00edm zdravia spotrebite\u013ea, znovu vyu\u017e\u00edvan\u00edm odpadov z produktov, bezpe\u010dnos\u0165ou pri likvid\u00e1ci\u00ed produktov a pod. S t\u00fdmto n\u00e1strojom \u00fazko s\u00favisia aj dostupn\u00e9 environment\u00e1lne technol\u00f3gie, ktor\u00e9 umo\u017e\u0148uj\u00fa zabezpe\u010di\u0165 efekt\u00edvnos\u0165 environmentaliz\u00e1cie v\u00fdroby.<\/p>\n Integrovan\u00e1 v\u00fdrobkov\u00e1 politika<\/em><\/strong> sa zameriava na v\u00fdrobky a slu\u017eby a ich environment\u00e1lne aspekty. Cie\u013eom integrovanej v\u00fdrobkovej politiky je dosahovanie trvalo udr\u017eate\u013en\u00e9ho rozvoja zameran\u00e9ho na zni\u017eovanie dopadov v\u00fdroby a v\u00fdrobkov na \u017eivotn\u00e9 prostredie. Integrovan\u00fd poh\u013ead sa orientuje na r\u00f4zne aspekty, ku ktor\u00fdm patria:<\/p>\n Ekodizajn<\/em><\/strong> je n\u00e1strojom tvorby pro-ekologick\u00fdch dizajn\u00e9rskych rie\u0161en\u00ed. Umo\u017e\u0148uje dizajn\u00e9rom pr\u00edstup k inform\u00e1ci\u00e1m o potreb\u00e1ch v oblasti ekologick\u00e9ho dizajnu v\u00fdrobkov. V z\u00e1ujme trvalo udr\u017eate\u013en\u00e9ho rozvoja je nutn\u00e9 podporova\u0165 neust\u00e1le zlep\u0161ovanie celkov\u00e9ho dopadu v\u00fdrobkov na \u017eivotn\u00e9 prostredie, a preto u\u017e v procese n\u00e1vrhu v\u00fdrobkov musia by\u0165 splnen\u00e9 environment\u00e1lne po\u017eiadavky na dan\u00fd v\u00fdrobok ozna\u010dovan\u00e9 ako ekodizajn.<\/p>\n Zelen\u00e9 nakupovanie<\/em><\/strong> sa realizuje prostredn\u00edctvom pr\u00edru\u010dky vypracovanej Eur\u00f3pskou komisiou pod n\u00e1zvom “Zelen\u00e9 verejn\u00e9 obstar\u00e1vanie”, ktor\u00e1 vysvet\u013euje, ako m\u00f4\u017eu verejn\u00ed n\u00e1kupcovia verejn\u00e9 obstar\u00e1vanie realizova\u0165 s prihliadan\u00edm na \u017eivotn\u00e9 prostredie pri obstar\u00e1van\u00ed tovaru, slu\u017eieb a pr\u00e1c.<\/p>\n N\u00e1stroje orientovan\u00e9 na procesy<\/strong> vyjadruj\u00fa kvalitu \u017eivotn\u00e9ho prostredia cez zmenu pr\u00edstupu k riadeniu jednotliv\u00fdch procesov podniku, ktor\u00e9 vo ve\u013ekej miere za\u0165a\u017euj\u00fa \u017eivotn\u00e9 prostredie. Systematick\u00fd pr\u00edstup k ochrane \u017eivotn\u00e9ho prostredia mus\u00ed by\u0165 predmetom ka\u017edej podnikovej strat\u00e9gie. Zara\u010fujeme k nim nasledovn\u00e9 n\u00e1stroje:<\/p>\n Environment\u00e1lny mana\u017e\u00e9rsky syst\u00e9m EMS a syst\u00e9m environment\u00e1lne orientovan\u00e9ho riadenia a auditu EMAS<\/em><\/strong> s\u00fa syst\u00e9my zalo\u017een\u00e9 na princ\u00edpe neust\u00e1leho zlep\u0161ovania vz\u0165ahu podnikov k \u017eivotn\u00e9mu prostrediu, zni\u017eovanie environment\u00e1lnej z\u00e1\u0165a\u017ee, skvalit\u0148ovanie environment\u00e1lneho profilu. Tento syst\u00e9m je vybudovan\u00fd na po\u017eiadavk\u00e1ch ISO noriem radu 14 000. Tento dobrovo\u013en\u00fd n\u00e1stroj poskytuje podnikom mo\u017enos\u0165 by\u0165 konkurencieschopn\u00fd a zlep\u0161i\u0165 si celkov\u00fd imid\u017e podniku na verejnosti.<\/p>\n Environment\u00e1lny audit (environmental auditing)<\/em><\/strong> je neoddelite\u013enou s\u00fa\u010das\u0165ou syst\u00e9mu environment\u00e1lneho mana\u017e\u00e9rstva, ktor\u00fd je zalo\u017een\u00fd na komplexnom zhodnoten\u00ed uplat\u0148ovania environment\u00e1lnej koncepcie podniku. Je to n\u00e1stroj na sledovanie a overovanie funk\u010dnosti syst\u00e9mu environment\u00e1lneho mana\u017e\u00e9rstva, ktor\u00fd umo\u017e\u0148uje odha\u013eova\u0165 nedostatky v syst\u00e9me a navrhn\u00fa\u0165 n\u00e1pravn\u00e9 opatrenia ako tieto nedostatky odstr\u00e1ni\u0165.<\/p>\n Environment\u00e1lne mana\u017e\u00e9rske \u00fa\u010dtovn\u00edctvo (environmental management accounting)<\/em><\/strong> je syst\u00e9m evidencie v\u0161etk\u00fdch environment\u00e1lnych n\u00e1kladov, ktor\u00e9 boli vynalo\u017een\u00e9 v oblasti \u017eivotn\u00e9ho prostredia. Tento syst\u00e9m umo\u017e\u0148uje detailne sledova\u0165 n\u00e1klady s\u00favisiace so zne\u010dis\u0165ovan\u00edm \u017eivotn\u00e9ho prostredia.<\/p>\n Hodnotenie environment\u00e1lneho profilu (environmental profile evaluation)<\/em><\/strong> je n\u00e1stroj mana\u017ementu podniku, ktor\u00fd mu m\u00e1 pom\u00e1ha\u0165 v procese zlep\u0161ovania environment\u00e1lneho profilu. Environment\u00e1lny profil tvor\u00ed merate\u013en\u00e9 v\u00fdsledky syst\u00e9mu environment\u00e1lneho mana\u017e\u00e9rstva podniku vo v\u00e4zbe na kontrolu ich environment\u00e1lnych aspektov, ktor\u00e9 s\u00fa zalo\u017een\u00e9 na environment\u00e1lnej politike, cie\u013eoch, cie\u013eov\u00fdch hodnot\u00e1ch podniku. Hodnotenie environment\u00e1lneho profilu je proces, pl\u00e1novan\u00fd a realizovan\u00fd pomocou vhodn\u00fdch environment\u00e1lnych indik\u00e1torov, ktor\u00e9 umo\u017e\u0148uj\u00fa mera\u0165, analyzova\u0165 a ur\u010di\u0165 environment\u00e1lny profil vzh\u013eadom k predp\u00edsan\u00fdm krit\u00e9ri\u00e1m.<\/p>\n \u010cistej\u0161ia produkcia (clean production)<\/em><\/strong> je st\u00e1la aplik\u00e1cia integr\u00e1lnej prevent\u00edvnej strat\u00e9gie ochrany \u017eivotn\u00e9ho prostredia na procesy, v\u00fdrobky a slu\u017eby s cie\u013eom zv\u00fd\u0161i\u0165 ich efekt\u00edvnos\u0165 a obmedzi\u0165 rizik\u00e1 pre \u010dloveka a \u017eivotn\u00e9 prostredie. Vo v\u00fdrobn\u00fdch procesoch to znamen\u00e1 efekt\u00edvnej\u0161ie vyu\u017e\u00edvanie surov\u00edn a energi\u00ed, vyl\u00fa\u010denie toxick\u00fdch a nebezpe\u010dn\u00fdch materi\u00e1lov a prevenciu vzniku odpadu a zne\u010distenia pri zdroji. U produktov (v\u00fdrobkov a slu\u017eieb) sa strat\u00e9gia \u010distej\u0161ej produkcie zameriava na zn\u00ed\u017eenie dopadov na \u017eivotn\u00e9 prostredie, a to v r\u00e1mci ich \u017eivotn\u00e9ho cyklu od v\u00fdvoja a\u017e po ich vyu\u017eitie.<\/p>\n Vyu\u017e\u00edvan\u00edm t\u00fdchto dobrovo\u013en\u00fdch environment\u00e1lnych n\u00e1strojov je mo\u017en\u00e9 dosiahnu\u0165 pozit\u00edvne v\u00fdsledky v oblasti \u017eivotn\u00e9ho prostredia ako aj pozit\u00edvne ekonomick\u00e9 v\u00fdsledky. Z h\u013eadiska efekt\u00edvnosti a hospod\u00e1rnosti riadenia v\u00fdrobn\u00fdch syst\u00e9mov a vyu\u017e\u00edvan\u00edm t\u00fdchto dobrovo\u013en\u00fdch n\u00e1strojov m\u00f4\u017eeme prezentova\u0165 v\u00fdsledky v\u00fdrobn\u00fdch firiem, ktor\u00e9 v oblasti \u017eivotn\u00e9ho prostredia dosiahli nemal\u00e9 \u00faspechy. K najv\u00fdznamnej\u0161\u00edm ukazovate\u013eom efekt\u00edvneho vyu\u017e\u00edvania environment\u00e1lnych n\u00e1strojov patria predov\u0161etk\u00fdm:<\/p>\n Legislat\u00edvne a syst\u00e9mov\u00e9 zabezpe\u010denie environment\u00e1lneho mana\u017ementu<\/strong><\/p>\n Environment\u00e1lna politika sa stala v posledn\u00fdch rokoch nedelite\u013enou s\u00fa\u010das\u0165ou legislat\u00edvneho syst\u00e9mu. Okrem z\u00e1konov na ochranu \u017eivotn\u00e9ho prostredia ju presadzuj\u00fa r\u00f4zne nariadenia a predpisy \u0161t\u00e1tnych org\u00e1nov a postupne rastie aj vyu\u017e\u00edvanie vn\u00fatropodnikov\u00fdch ekologicky zameran\u00fdch opatren\u00ed.<\/p>\n Zav\u00e1dzanie environment\u00e1lne orientovan\u00fdch mana\u017e\u00e9rskych syst\u00e9mov je ve\u013emi \u00fazko sp\u00e4t\u00e9 so syst\u00e9mami pre riadenie kvality pod\u013ea noriem ISO. Za\u010diatkom 90-tych rokov International Organization for Standardisation (ISO) vytvorila sch\u00e9my environment\u00e1lneho mana\u017e\u00e9rskeho syst\u00e9mu (EMS), obsahuj\u00face prvky, ktor\u00e9 ka\u017ed\u00fd EMS mus\u00ed sp\u013a\u0148a\u0165. Modely t\u00fdchto sch\u00e9m s\u00fa \u0161iroko aplikovate\u013en\u00e9 pre v\u0161etky typy podnikov a organiz\u00e1ci\u00ed. V roku 1993 ISO uznala potrebu \u0161tandardizova\u0165 environment\u00e1lne mana\u017e\u00e9rske n\u00e1stroje a zostavila normaliza\u010dn\u00fa komisiu, ktor\u00e1 vypracov\u00e1va normy (tzv. ISO) pre jednotliv\u00e9 n\u00e1stroje environment\u00e1lneho mana\u017ementu. Takto sa \u00fa\u010dinnos\u0165 EMS mohla za\u010da\u0165 hodnoti\u0165 na z\u00e1klade zhody s akceptovan\u00fdm predpisom.<\/p>\n Medzin\u00e1rodn\u00e9 normy ISO 14000<\/em><\/strong> \u0161pecifikuj\u00fa z\u00e1kladn\u00e9 po\u017eiadavky environment\u00e1lneho mana\u017e\u00e9rstva. Neur\u010duj\u00fa \u0161pecifick\u00e9 krit\u00e9ri\u00e1 pre \u017eivotn\u00e9 prostredie, ale po\u017eaduj\u00fa, aby organiz\u00e1cia formulovala svoju environment\u00e1lnu politiku a ciele v oblasti \u017eivotn\u00e9ho prostredia a zoh\u013eadnila svoje v\u00fdznamn\u00e9 vplyvy na \u017eivotn\u00e9 prostredie. Normy s\u00fa orientovan\u00e9 na tie aspekty, ktor\u00e9 organiz\u00e1cia m\u00f4\u017ee sama kontrolova\u0165 a na ktor\u00e9 m\u00f4\u017ee svojou \u010dinnos\u0165ou p\u00f4sobi\u0165. Normy obsahuj\u00fa z\u00e1kladn\u00e9 prvky syst\u00e9mu riadenia, n\u00e1stroje, met\u00f3dy a postupy zalo\u017een\u00e9 na dynamickom, cyklickom procese – pl\u00e1n, v\u00fdkon, kontrola, hodnotenie. Environment\u00e1lny mana\u017e\u00e9rsky syst\u00e9m vypracovan\u00fd pod\u013ea ISO m\u00e1 ozna\u010denie ISO 14 001.<\/p>\n Syst\u00e9m environment\u00e1lneho mana\u017e\u00e9rstva<\/strong> je t\u00e1 \u010das\u0165 celkov\u00e9ho syst\u00e9mu mana\u017e\u00e9rstva, ktor\u00e1 obsahuje organiza\u010dn\u00fa \u0161trukt\u00faru, pl\u00e1novanie \u010dinnost\u00ed, zodpovednos\u0165, praktiky, postupy, procesy a zdroje na pr\u00edpravu, zav\u00e1dzanie, dosahovanie, presk\u00famavanie a udr\u017eiavanie environment\u00e1lnej politiky. Z\u00e1kladnou filozofiou a princ\u00edpom tohto syst\u00e9mu je neust\u00e1le a s\u00fastavn\u00e9 zlep\u0161ovanie vz\u0165ahu organiz\u00e1cie k \u017eivotn\u00e9mu prostrediu, zni\u017eovanie environment\u00e1lnej z\u00e1\u0165a\u017ee a skvalit\u0148ovanie environment\u00e1lneho profilu.<\/p>\n Environment\u00e1lny mana\u017e\u00e9rsky syst\u00e9m (EMS) je jedn\u00fdm z \u00fa\u010dinn\u00fdch n\u00e1strojov pri riaden\u00ed a zni\u017eovan\u00ed negat\u00edvnych vplyvov \u010dinnost\u00ed a produktov podnikov na \u017eivotn\u00e9 prostredie. Z\u00e1kladnou po\u017eiadavkou pre zavedenie, jeho \u00faspe\u0161n\u00fa realiz\u00e1ciu je z\u00e1v\u00e4zok vrcholn\u00e9ho mana\u017ementu k procesu neust\u00e1leho zlep\u0161ovania, k prevenci\u00ed zne\u010distenia, podpora a zvy\u0161ovanie \u00farovne ochrany \u017eivotn\u00e9ho prostredia v s\u00falade s ekonomick\u00fdmi a soci\u00e1lnymi potrebami, mo\u017enos\u0165ami, cie\u013emi a svojou environment\u00e1lnou politikou. Jeho pochopenie, prijatie a anga\u017eovanos\u0165 mana\u017e\u00e9rov na v\u0161etk\u00fdch stup\u0148och riadenia, v horizont\u00e1lnej a vertik\u00e1lnej \u0161trukt\u00fare podniku a v\u0161etk\u00fdmi zamestnancami je najlep\u0161ia z\u00e1ruka naplnenia tohto z\u00e1v\u00e4zku. EMAS \u2013 syst\u00e9m environment\u00e1lneho mana\u017ementu a auditu<\/strong><\/p>\n V r\u00e1mci Eur\u00f3pskej \u00fanie, Eur\u00f3psky v\u00fdbor pre \u0161tandardiz\u00e1ciu vypracoval eur\u00f3psku normu EMAS (Eco-management and Audit Systems), ktor\u00e1 bola prijat\u00e1 nariaden\u00edm \u010d.1836\/93 EHS a nesk\u00f4r revidovan\u00e1 nariaden\u00edm \u010d. 761\/2001 ES, umo\u017e\u0148uj\u00facim dobrovo\u013en\u00fa \u00fa\u010das\u0165 organiz\u00e1ci\u00ed v syst\u00e9moch environment\u00e1lne orientovan\u00e9ho riadenia a auditu. V taktom pr\u00edpade v\u0161etky n\u00e1rodn\u00e9 \u0161tandardy a normy \u010dlensk\u00fdch \u0161t\u00e1tov E\u00da museli by\u0165 v priebehu 6 mesiacov stiahnut\u00e9 a zos\u00faladen\u00e9 s t\u00fdmto nariaden\u00edm platn\u00fdm na \u00fazem\u00ed E\u00da. Nariadenie \u010d.761\/2001 ES obsahuje v\u0161etky kroky k zavedeniu EMS ako je to v pr\u00edpade ISO 14001, je v\u0161ak doplnen\u00e9 o niektor\u00e9 \u010fal\u0161ie kroky.<\/p>\n Slovensk\u00e1 republika z\u00e1konom \u010d. 468\/2002 Zb. zo d\u0148a 25. j\u00fana 2002 prevzala do pr\u00e1vneho poriadku SR toto nariadenie. \u00da\u010dinnos\u0165 tohto z\u00e1kona je od 1. decembra 2002. Z\u00e1klad tvor\u00ed vybudovan\u00fd syst\u00e9m environment\u00e1lneho mana\u017ementu v s\u00falade s pr\u00edlohou k z\u00e1konu \u010d. 468\/2002 Zb.<\/p>\n Rozdiely medzi EMS pod\u013ea normy ISO 14001 a EMAS:<\/strong><\/p>\n Pr\u00ednosy vybudovania a zavedenia EMS<\/strong><\/p>\n V\u00fdznam EMS je v tom, \u017ee umo\u017e\u0148uje riadi\u0165 environment\u00e1lne probl\u00e9my v podniku pl\u00e1novan\u00fdm a systematick\u00fdm sp\u00f4sobom a pomocou neho identifikova\u0165 cesty k neust\u00e1lemu zlep\u0161ovaniu environment\u00e1lneho podnikov\u00e9ho spr\u00e1vania.<\/p>\n Pr\u00ednosy so zaveden\u00edm environment\u00e1lneho mana\u017ementu v organiz\u00e1ci\u00e1ch mo\u017eno n\u00e1js\u0165 v nasleduj\u00facich oblastiach:<\/p>\n Ekonomick\u00e9 pr\u00ednosy:<\/em><\/strong> \u00faspora energie, minimaliz\u00e1cia odpadu a t\u00fdm zn\u00ed\u017eenie n\u00e1kladov na ich zne\u0161kod\u0148ovanie, ekonomick\u00e9 vyu\u017e\u00edvanie surov\u00edn, recykl\u00e1cia, vyu\u017e\u00edvanie odpadov ako druhotn\u00fdch surov\u00edn, preh\u013eadnos\u0165 a sledovate\u013enos\u0165 n\u00e1kladov, minimaliz\u00e1cia environment\u00e1lnych poplatkov a pok\u00fat za zne\u010distenie \u017eivotn\u00e9ho prostredia, mo\u017en\u00e9 da\u0148ov\u00e9 zv\u00fdhodnenie, zn\u00ed\u017eenie n\u00e1kladov na poistenie a \u010fal\u0161ie pr\u00ednosy.<\/p>\n Pr\u00ednosy pre vedenie organiz\u00e1cie:<\/em><\/strong> EMS vyu\u017e\u00edvan\u00fd ako n\u00e1stroj na z\u00edskanie \u00fadajov, potrebn\u00fdch k pl\u00e1novaniu a vyty\u010dovaniu cie\u013eov, vhodn\u00fd prostriedok na objekt\u00edvne pos\u00fadenie environment\u00e1lneho spr\u00e1vania a \u00fa\u010dinnosti prijat\u00fdch opatren\u00ed, v\u010dasn\u00e1 identifik\u00e1cia a preh\u013eadnos\u0165 environment\u00e1lnych probl\u00e9mov a riz\u00edk, zn\u00ed\u017eenie rizika poru\u0161ovania z\u00e1konov a trestn\u00fdch postihov, minimaliz\u00e1cia riz\u00edk environment\u00e1lnych hav\u00e1ri\u00ed, zv\u00fd\u0161enie mor\u00e1lky organiz\u00e1cie a in\u00e9.<\/p>\n Vz\u0165ahy so zamestnancami:<\/em><\/strong> zn\u00ed\u017eenie dopadov na zdravie pracovn\u00edkov, zn\u00ed\u017eenie individu\u00e1lnej zodpovednosti pracovn\u00edkov za \u0161kody na \u017eivotnom prostred\u00ed, \u00fa\u010dinn\u00fd prostriedok na formovanie environment\u00e1lneho vedomia pracovn\u00edkov.<\/p>\n Vz\u0165ahy s verejnos\u0165ou:<\/em><\/strong> cenn\u00fd n\u00e1stroj komunik\u00e1cie so z\u00e1ujmov\u00fdmi skupinami, zlep\u0161enie imid\u017eu organiz\u00e1cie, dobr\u00e9 vz\u0165ahy s verejnos\u0165ou a miestnou spr\u00e1vou.<\/p>\n Pr\u00ednosy pre obchodn\u00fa \u010dinnos\u0165 a marketing:<\/em><\/strong> dosiahnutie certifik\u00e1cie pod\u013ea STN EN ISO 14001, konkuren\u010dn\u00e9 v\u00fdhody na svetov\u00fdch trhoch, zlep\u0161enie imid\u017eu v\u00fdrobkov<\/p>\n \u0160trukt\u00fara a hlavn\u00e9 z\u00e1sady zav\u00e1dzania EMS<\/strong><\/p>\n Podniky, ktor\u00e9 sa rozhodli zavies\u0165 EMS m\u00f4\u017eu postupova\u0165 pod\u013ea po\u017eiadaviek normy:<\/p>\n \u0160trukt\u00fara, hlavn\u00e9 z\u00e1sady a prvky EMS z\u00e1rove\u0148 predstavuj\u00fa postupn\u00e9 kroky v procese zav\u00e1dzania EMS. EMS pod\u013ea ISO 14001 a EMAS obsahuje p\u00e4\u0165 hlavn\u00fdch prvkov, a teda proces zav\u00e1dzania EMS je zostaven\u00fd z piatich hlavn\u00fdch krokov:<\/p>\n Cie\u013eom zavedenia EMS je prin\u00e1\u0161a\u0165 neust\u00e1le zlep\u0161enia environment\u00e1lneho spr\u00e1vania podniku. V pr\u00edpade, \u017ee si podnik zvol\u00ed postupova\u0165 pod\u013ea sch\u00e9my EMAS, mus\u00ed najsk\u00f4r uskuto\u010dni\u0165 \u00favodn\u00e9 environment\u00e1lne presk\u00famanie svojich \u010dinnost\u00ed extern\u00fdm aud\u00edtorom a zostavi\u0165 register environment\u00e1lnych vplyvov na \u017dP.<\/p>\n Odhodlanie a environment\u00e1lna politika<\/strong><\/p>\n Environment\u00e1lna politika<\/em><\/strong> je vyhl\u00e1senie organiz\u00e1cie o z\u00e1meroch a z\u00e1sad\u00e1ch, vz\u0165ahuj\u00facich sa na celkov\u00e9 environment\u00e1lne spr\u00e1vanie, ktor\u00e9 poskytuje r\u00e1mec na \u010dinnosti a na vyt\u00fd\u010denie dlhodob\u00fdch a kr\u00e1tkodob\u00fdch environment\u00e1lnych cie\u013eov. Environment\u00e1lna politika je z\u00e1kladn\u00fd n\u00e1stroj pre:<\/p>\n Vypracovanie environment\u00e1lnej politiky je prv\u00fdm krokom smerom k efekt\u00edvnemu environment\u00e1lnemu mana\u017ementu. V r\u00e1mci environment\u00e1lnej politiky podniku je potrebn\u00e9 definova\u0165 po\u010diato\u010dn\u00fa environment\u00e1lnu situ\u00e1ciu podniku a tie\u017e vyt\u00fd\u010di\u0165 v\u00edziu stavu, ktor\u00fd chceme dosiahnu\u0165. K tomu, aby environment\u00e1lna politika nebola len kusom papiera, mus\u00ed podnik dok\u00e1za\u0165, \u017ee rob\u00ed kroky k zlep\u0161eniu jeho environment\u00e1lneho spr\u00e1vania. D\u00f4le\u017eit\u00e9 je, aby environment\u00e1lna politika vyjadrovala z\u00e1v\u00e4zok podniku k trval\u00e9mu zlep\u0161ovaniu, prevent\u00edvnej ochrane a mus\u00ed by\u0165 v s\u00falade s platnou legislat\u00edvou a in\u00fdmi d\u00f4le\u017eit\u00fdmi nariadeniami v oblasti \u017eivotn\u00e9ho prostredia.<\/p>\n Rozhodnutie vrcholov\u00e9ho mana\u017ementu o zav\u00e1dzan\u00ed environment\u00e1lnych mana\u017e\u00e9rskych syst\u00e9moch a n\u00e1slednom prijat\u00ed ofici\u00e1lneho z\u00e1v\u00e4zku a prehl\u00e1senie je zlo\u017eit\u00fdm a z\u00e1va\u017en\u00fdm procesom, ktor\u00fd vy\u017eaduje zhodnotenie komplexnej situ\u00e1cie podniku<\/em><\/strong>. Vedenie podniku mus\u00ed v tomto kontexte analyzova\u0165 vonkaj\u0161ie a vn\u00fatorn\u00e9: vz\u0165ahy, podmienky, mo\u017enosti a environment\u00e1lne vplyvy. Pre z\u00edskanie z\u00e1kladn\u00e9ho pos\u00fadenia vz\u0165ahu podniku k \u017eivotn\u00e9mu prostrediu je mo\u017en\u00e9 pou\u017ei\u0165 r\u00f4zne metodiky hodnotenia, ako s\u00fa \u2013 EPE, ESAP, anal\u00fdza stavu \u017eivotn\u00e9ho prostredia.<\/p>\n Program vlastn\u00e9ho hodnotenia ochrany \u017eivotn\u00e9ho prostredia ESAP (Environmental Self Assessment Program)<\/strong> je zalo\u017een\u00fd na hodnoten\u00ed na podnikovej \u00farovni v \u0161tyroch stup\u0148och pod\u013ea dosiahnutej \u00farovne environment\u00e1lneho mana\u017e\u00e9rstva. Princ\u00edpy programu ESAP mo\u017eno zhrn\u00fa\u0165 do t\u00fdchto bodov:<\/p>\n Jednotliv\u00e9 stupne s\u00fa vo vz\u00e1jomnom vz\u0165ahu podriadenosti v hierarchickom usporiadan\u00ed:<\/p>\n Zhodnotenie vn\u00fatornej situ\u00e1cie podniku je komplexn\u00e9 prehodnotenie situ\u00e1cie podniku, na z\u00e1klade ktorej z\u00edska vrcholov\u00fd mana\u017ement inform\u00e1cie, na z\u00e1klade ktor\u00fdch pri zoh\u013eadnen\u00ed vonkaj\u0161\u00edch faktorov bude m\u00f4c\u0165 da\u0165 prehl\u00e1senie, \u017ee sa zav\u00e4zuje s\u00fastavne zlep\u0161ova\u0165 svoj profil k \u017eivotn\u00e9mu prostrediu.<\/em><\/strong> Formul\u00e1ciou environment\u00e1lnej politiky vysvetl\u00ed podnik svoju strat\u00e9giu, z\u00e1mery a z\u00e1sady \u010dinnosti v oblasti environment\u00e1lnych aktiv\u00edt vych\u00e1dzaj\u00facich zo z\u00e1sad a princ\u00edpov trvalo udr\u017eate\u013en\u00e9ho rozvoja \u2013 v kontexte so \u0161t\u00e1tnou environment\u00e1lnou politikou.<\/p>\n Pl\u00e1novanie<\/strong><\/p>\n Environment\u00e1lne orientovan\u00e9 pl\u00e1novanie je uvedomel\u00e1 \u010dinnos\u0165 mana\u017ementu, ktor\u00e1 spo\u010d\u00edva v stanoven\u00ed a definovan\u00ed environment\u00e1lnych cie\u013eov, ur\u010den\u00ed konkr\u00e9tnych \u00faloh a prostriedkov podmie\u0148uj\u00facich dosiahnutie vyt\u00fd\u010denej environment\u00e1lnej politiky. Podnik si n\u00e1sledne stanov\u00ed kr\u00e1tkodob\u00e9 ciele, ktor\u00e9 sa via\u017eu ku z\u00e1v\u00e4zkom vyjadren\u00fdm v kroku 1 a zostav\u00ed si pl\u00e1n na dosiahnutie t\u00fdchto cie\u013eov.<\/p>\n D\u00f4le\u017eitou s\u00fa\u010das\u0165ou pl\u00e1novania je zadefinova\u0165 si, \u010do s\u00fa to environment\u00e1lne aspekty a ak\u00e9 s\u00fa ich vplyvy na \u017eivotn\u00e9 prostredie.<\/em><\/strong> Environment\u00e1lne aspekty sa vz\u0165ahuj\u00fa na \u010dinnosti, v\u00fdrobu alebo slu\u017eby podniku, ktor\u00e9 m\u00f4\u017eu ma\u0165 pozit\u00edvny alebo negat\u00edvny vplyv na \u017eivotn\u00e9 prostredie (napr. vyp\u00fa\u0161\u0165anie odpadov\u00fdch v\u00f4d, emisie a pod.) Environment\u00e1lny vplyv sa vz\u0165ahuje na zmenu, ktor\u00e1 sa uskuto\u010dn\u00ed v \u017dP ako d\u00f4sledok environment\u00e1lneho aspektu (napr. zne\u010distenie ovzdu\u0161ia, kontamin\u00e1cia p\u00f4dy a i.). Na identifik\u00e1ciu aspektov a hodnotenie ich vplyvov, potrebuje podnik uskuto\u010dni\u0165 environment\u00e1lny preh\u013ead, ktor\u00fd by mal zah\u0155\u0148a\u0165 4 k\u013e\u00fa\u010dov\u00e9 oblasti:<\/p>\n Environment\u00e1lne ciele<\/em><\/strong> m\u00f4\u017eu by\u0165 orientovan\u00e9 na:<\/p>\n Kone\u010dnou v\u00fdslednicou v tomto kroku je sformulovanie programu syst\u00e9mu environment\u00e1lneho mana\u017e\u00e9rstva. Programom environment\u00e1lneho mana\u017e\u00e9rstva<\/em><\/strong> mo\u017eno nazva\u0165 syst\u00e9m zabezpe\u010duj\u00faci aktivitu zodpovedn\u00fdch pracovn\u00edkov v smere dosahovania dlhodob\u00fdch a kr\u00e1tkodob\u00fdch environment\u00e1lnych cie\u013eov. Obsahuje predov\u0161etk\u00fdm ur\u010denie konkr\u00e9tnych zodpovednost\u00ed pre ka\u017ed\u00fa d\u00f4le\u017eit\u00fa funkciu a \u00farove\u0148 organiz\u00e1cie a prostriedky a \u010dasov\u00fd r\u00e1mec.<\/p>\n Zavedenie<\/strong><\/p>\n Nesta\u010d\u00ed ma\u0165 dobre vypracovan\u00fd pl\u00e1n, ale vedie\u0165 ako sa bude postupova\u0165 pri jeho zav\u00e1dzan\u00ed. K zavedeniu environment\u00e1lneho programu je potrebn\u00e9, aby podnik vypracoval \u0161trukt\u00faru EMS a vymedzil zodpovednosti za ka\u017ed\u00fa etapu jeho zav\u00e1dzania.<\/p>\n Z\u00e1kladn\u00fdm predpokladom a prvou f\u00e1zou pri zav\u00e1dzan\u00ed EMS je z\u00edskanie zamestnancov<\/em><\/strong> pre realiz\u00e1cie \u00famyslu resp. z\u00e1v\u00e4zku vrcholov\u00e9ho mana\u017ementu zavies\u0165 a realizova\u0165 EMS, kedy je potrebn\u00e9 presved\u010di\u0165 ich o nutnosti tohto kroku a vychov\u00e1va\u0165 ich k nov\u00fdm n\u00e1vykom a povinnostiam. Je nutn\u00e9 pripravi\u0165 pracovn\u00edkov, zv\u00fd\u0161i\u0165 ich povedomie o d\u00f4le\u017eitosti EMS, o tom, ak\u00e9 s\u00fa jeho pr\u00ednosy pre podnik, ale aj zabezpe\u010di\u0165 zdroje nevyhnutn\u00e9 k jeho \u00faspe\u0161n\u00e9mu zavedeniu a udr\u017eaniu. Z\u00e1rove\u0148 je potrebn\u00e9, aby zainteresovan\u00ed pracovn\u00edci boli sp\u00f4sobil\u00ed k takejto \u010dinnosti. T\u00e1to po\u017eiadavka sa realizuje formou komplexn\u00e9ho syst\u00e9mu pr\u00edpravy v\u0161etk\u00fdch zamestnancov<\/em><\/strong> na v\u0161etk\u00fdch \u00farovniach riadiacich a riaden\u00fdch pracovn\u00edkov prostredn\u00edctvom realiz\u00e1cie \u0161kolen\u00ed. D\u00f4le\u017eit\u00e9 je vytvori\u0165 efekt\u00edvne komunika\u010dn\u00e9 kan\u00e1ly, ktor\u00e9 musia zachyti\u0165 v\u0161etky \u010dl\u00e1nky EMS. Komunik\u00e1cia neprebieha len vo vn\u00fatri podniku, ale zah\u0155\u0148a aj extern\u00e9 prostredie a v\u0161etky zainteresovan\u00e9 skupiny.<\/p>\n Druh\u00fdm krokom je vypracovanie dokument\u00e1cie EMS.<\/em><\/strong> V\u0161etky z\u00e1sady, postupy a aktivity zav\u00e1dzan\u00e9ho syst\u00e9mu environment\u00e1lneho mana\u017e\u00e9rstva musia by\u0165 jednozna\u010dne stanoven\u00e9 a pop\u00edsan\u00e9. P\u00edsomn\u00e1 forma t\u00fdchto z\u00e1sad, postupov a aktiv\u00edt doplnen\u00e1 \u010fal\u0161\u00edmi potrebn\u00fdmi dokladmi tvor\u00ed dokument\u00e1ciu SEM. \u0160trukt\u00fara dokument\u00e1cie m\u00f4\u017ee by\u0165 usporiadan\u00e1 do troch z\u00e1kladn\u00fdch \u00farovn\u00ed, ktor\u00e9 zodpovedaj\u00fa \u00farovni riadenia:<\/p>\n Nevyhnutnou \u010das\u0165ou EMS s\u00fa kontroln\u00e9 postupy a mechanizmy<\/em><\/strong>, \u010di je syst\u00e9m v s\u00falade s po\u017eiadavkami ISO 14001 resp. EMAS ako aj ur\u010di\u0165 zodpovedn\u00e9 osoby a intervaly, v ktor\u00fdch bud\u00fa kontroly vykon\u00e1van\u00e9. Od podniku sa vy\u017eaduje, aby identifikoval negat\u00edvne vplyvy z jeho \u010dinnost\u00ed a ur\u010dil environment\u00e1lne ciele, na ktor\u00e9 sa bude zameriava\u0165. Opera\u010dn\u00e9 aktivity bud\u00fa n\u00e1strojom na dosiahnutie cie\u013eov environment\u00e1lnej politiky. V\u0161etky zvolen\u00e9 postupy a proced\u00fary musia by\u0165 komunikovan\u00e9 s odberate\u013emi i dod\u00e1vate\u013emi. Posledn\u00fdm krokom etapy pl\u00e1novania je preto zavies\u0165 a neust\u00e1le ma\u0165 po kontrolou postupy:<\/p>\n Meranie a hodnotenie<\/strong><\/p>\n Cel\u00fd proces realiz\u00e1cie environment\u00e1lnej politiky podniku a funk\u010dnos\u0165 syst\u00e9mu environment\u00e1lneho mana\u017e\u00e9rstva je potrebn\u00e9 objekt\u00edvne hodnoti\u0165 na z\u00e1klade monitorovania ukazovate\u013eoch stanoven\u00fdch v environment\u00e1lnych cie\u013eoch, ale aj in\u00fdch d\u00f4le\u017eit\u00fdch vn\u00fatropodnikov\u00fdch a legislat\u00edvou predp\u00edsan\u00fdch parametrov a limitov. Zaveden\u00fd pl\u00e1n mus\u00ed by\u0165 kontrolovan\u00fd a ak\u00e1ko\u013evek odch\u00fdlka od p\u00f4vodn\u00e9ho pl\u00e1nu odstr\u00e1nen\u00e1.<\/p>\n Syst\u00e9m je mo\u017en\u00e9 zos\u00faladi\u0165 s existuj\u00facim metrologick\u00fdm poriadkom podniku vybudovan\u00fdm v syst\u00e9me riadenia kvality. Jeho praktick\u00e1 realiz\u00e1cia spad\u00e1 do mana\u017e\u00e9rstva inform\u00e1ci\u00ed a je s\u00fa\u010das\u0165ou informa\u010dn\u00e9ho syst\u00e9mu podniku. Cel\u00fd informa\u010dn\u00fd syst\u00e9m \u010derp\u00e1 inform\u00e1cie z podnikovej a dec\u00edznej sf\u00e9ry. Maj\u00fa intern\u00fd, celo\u0161t\u00e1tny, d\u00f4vern\u00fd aj verejn\u00fd charakter. T\u00fdkaj\u00fa sa z\u00e1kazn\u00edkov, zmluvn\u00fdch partnerov, ide o inform\u00e1cie z technick\u00fdch, ekonomick\u00fdch, v\u00fdrobn\u00fdch a obchodn\u00fdch \u00fasekov, \u00fadaje zhodnoten\u00ed a previerok, plnenie environment\u00e1lnych cie\u013eov, kontroly kvality, komplexn\u00e9 a priebe\u017en\u00e9 hodnotenie plnenia platn\u00fdch pr\u00e1vnych predpisov at\u010f.<\/p>\n Mana\u017e\u00e9rske presk\u00famanie a zlep\u0161enie<\/strong><\/p>\n Plnenie \u00faloh stanoven\u00fdch k s\u00fastavn\u00e9mu zlep\u0161ovaniu mus\u00ed by\u0165 priebe\u017ene v ur\u010dit\u00fdch \u010dasov\u00fdch intervaloch kontrolovan\u00e9. Presk\u00famanie sa realizuje formou previerky a auditu.<\/em><\/strong> Audit<\/em><\/strong> je komplexn\u00fd s\u00fabor posudzovac\u00edch aktiv\u00edt, ktor\u00fdch v\u00fdsledkom je pos\u00fadenie s\u00faladu alebo nes\u00faladu s vyt\u00fd\u010denou environment\u00e1lnou politikou, charakterizovanou cie\u013emi a programami. Predmetom auditu je \u010dinnos\u0165, aktivita alebo syst\u00e9m, ktor\u00fd bude spada\u0165 pod audit. Smernice, politika podniku, normy, \u0161tandardy, alebo in\u00e9 po\u017eiadavky s\u00fa krit\u00e9riami auditu. Mo\u017eno poveda\u0165, \u017ee audit sa sna\u017e\u00ed zisti\u0165, \u010di predmet auditu je alebo nie je v s\u00falade s krit\u00e9riami auditu. Napr\u00edklad, krit\u00e9rium auditu v oblasti legislat\u00edvy bude platn\u00e1 pr\u00e1vna norma, vyhl\u00e1senie alebo z\u00e1kon a predmetom auditu bude \u010dinnos\u0165 alebo aktivita a podmienky, ktor\u00e9 t\u00e1to legislat\u00edva stanovuje. V s\u00fa\u010dasnosti plat\u00ed norma ISO 19 011 o v\u0161eobecn\u00fdch z\u00e1sad\u00e1ch auditov mana\u017e\u00e9rskych syst\u00e9mov, ktor\u00e1 nahradila aj predch\u00e1dzaj\u00face normy ISO 14 010 – 14 012. Audit EMS je systematick\u00e9, dokumentovan\u00e9, pravideln\u00e9 a objekt\u00edvne hodnotenie \u010di zaveden\u00fd syst\u00e9m je riadne udr\u017eiavan\u00fd a sp\u013a\u0148a v\u0161etky krit\u00e9ri\u00e1.<\/p>\n Audit pozost\u00e1va zo zbierania a zostavovania d\u00f4kazov auditu, \u010di predmet auditu je alebo nie je v s\u00falade s krit\u00e9riami auditu. Obe normy ISO 14001 aj EMAS po\u017eaduj\u00fa, aby podnik vykon\u00e1val pravideln\u00e9 audity v r\u00e1mci EMS. To znamen\u00e1, \u017ee podnik mus\u00ed neust\u00e1le sledova\u0165, \u010di sp\u013a\u0148a v\u0161etky po\u017eiadavky stanoven\u00e9 t\u00fdmito normami. Audity sa m\u00f4\u017eu vykon\u00e1va\u0165 vlastn\u00fdmi zamestnancami podniku alebo extern\u00fdmi organiz\u00e1ciami sp\u00f4sobil\u00fdmi k takejto \u010dinnosti. Frekvencia auditov odzrkad\u013euje d\u00f4le\u017eitos\u0165 environment\u00e1lnych aspektov a ich vplyvov z \u010dinnost\u00ed, v\u00fdrobkov alebo slu\u017eieb na \u017dP. Sch\u00e9ma EMAS vy\u017eaduje, aby audity EMS boli vykon\u00e1van\u00e9 minim\u00e1lne raz za 3 roky. D\u00f4le\u017eit\u00e9 je, aby podnik vypracoval programy ako vykon\u00e1va\u0165 audit, aby sa tak zachovala kontinuita a presnos\u0165 \u00fadajov a inform\u00e1ci\u00ed, ktor\u00e9 environment\u00e1lny audit poskytuje. Programy auditu musia stanovova\u0165 rozsah auditu, frekvenciu, metodol\u00f3giu, zodpovednosti a po\u017eiadavky, ktor\u00e9 s\u00fa kladen\u00e9 na environment\u00e1lnych aud\u00edtorov. Rovnako mus\u00ed by\u0165 jasn\u00e9 kedy sa maj\u00fa spr\u00e1vy predklada\u0165. Niektor\u00e9 podniky m\u00f4\u017eu uskuto\u010d\u0148ova\u0165 audit len pre vybran\u00e9 oblasti \u010di aktivity (napr\u00edklad odpadov\u00e9 hospod\u00e1rstvo, nakladanie s obzvl\u00e1\u0161\u0165 nebezpe\u010dn\u00fdmi l\u00e1tkami a in\u00e9). Akredit\u00e1cia a certifik\u00e1cia EMS<\/strong><\/p>\n Akredit\u00e1cia<\/strong> je nez\u00e1visl\u00e9, nestrann\u00e9 a odborn\u00e9 pos\u00fadenie a ofici\u00e1lne uznanie sp\u00f4sobilosti akreditovan\u00e9ho subjektu (laborat\u00f3rium, certifika\u010dn\u00fd org\u00e1n alebo in\u0161pek\u010dn\u00fd org\u00e1n), vykon\u00e1va\u0165 deklarovan\u00fa \u010dinnos\u0165. Akredit\u00e1ciu vykon\u00e1va Slovensk\u00e1 n\u00e1rodn\u00e1 akredita\u010dn\u00e1 slu\u017eba (SNAS), na z\u00e1klade uznesenia vl\u00e1dy Slovenskej republiky. Oblas\u0165 p\u00f4sobnosti SNAS zah\u0155\u0148a:<\/p>\n Certifik\u00e1cia<\/strong> je nez\u00e1visl\u00e9, nestrann\u00e9 a odborn\u00e9 pos\u00fadenie a ofici\u00e1lne uznanie zhody ur\u010den\u00fdch znakov a vlastnost\u00ed jednozna\u010dne definovan\u00e9ho syst\u00e9mu, v\u00fdrobku, slu\u017eby alebo person\u00e1lu s deklarovan\u00fdmi predpismi. Certifik\u00e1ciu vykon\u00e1va certifika\u010dn\u00fd org\u00e1n.<\/p>\n Certifik\u00e1cia pod\u013ea normy ISO 14001:<\/em><\/strong><\/p>\n Norma ISO 14001 je \u0161tandard obsahuj\u00faci v sebe po\u017eiadavky, ktor\u00e9 ka\u017ed\u00fd EMS mus\u00ed splni\u0165. \u00daspe\u0161n\u00e9 zavedenie v\u0161etk\u00fdch krokov, ktor\u00e9 ISO 14001 vy\u017eaduje, m\u00f4\u017ee podnik demon\u0161trova\u0165 publikovan\u00edm vyhl\u00e1senia o zaveden\u00ed environment\u00e1lne orientovan\u00e9ho mana\u017ementu. V takomto pr\u00edpade e\u0161te nez\u00edskava certifik\u00e1t ISO 14001. V pr\u00edpade, \u017ee ho chce z\u00edska\u0165, mus\u00ed o to ofici\u00e1lne po\u017eiada\u0165 akreditovan\u00fa certifika\u010dn\u00fa firmu, ktor\u00e1 vystupuje v roli extern\u00e9ho aud\u00edtora a m\u00e1 licenciu na vyd\u00e1vanie certifik\u00e1tov.<\/p>\n Vyhl\u00e1senie, overenie a registr\u00e1cia pod\u013ea sch\u00e9my EMAS:<\/em><\/strong><\/p>\n Environment\u00e1lne vyhl\u00e1senie: EMAS po\u017eaduje, aby podnik uverejnil environment\u00e1lnu spr\u00e1vu. Spr\u00e1va mus\u00ed by\u0165 verejne pr\u00edstupn\u00e1 a mus\u00ed zah\u0155\u0148a\u0165 nasleduj\u00face inform\u00e1cie:<\/p>\n Overovanie: EMAS naria\u010fuje, aby podnik, ktor\u00fd chce z\u00edska\u0165 certifik\u00e1t EMAS nechal svoj syst\u00e9m overi\u0165 pod\u013ea presn\u00fdch pravidiel a to len akreditovan\u00fdmi spolo\u010dnos\u0165ami p\u00f4sobiacimi v \u010dlensk\u00fdch \u0161t\u00e1toch E\u00da. Podnik mus\u00ed ofici\u00e1lne po\u017eiada\u0165 akreditovan\u00fa certifika\u010dn\u00fa firmu (overovate\u013ea), ktor\u00e1 vystupuje v roly extern\u00e9ho aud\u00edtora a m\u00e1 licenciu na vyd\u00e1vanie certifik\u00e1tov a overen\u00ed. Environment\u00e1lny overovate\u013e skontroluje najm\u00e4 \u00favodn\u00e9 environment\u00e1lne presk\u00famanie, syst\u00e9m EMS, intern\u00e9 environment\u00e1lne audity v r\u00e1mci EMS, environment\u00e1lne vyhl\u00e1senie, pr\u00edpadne aj environment\u00e1lne inform\u00e1cie t\u00fdkaj\u00face sa jednotliv\u00fdch zlo\u017eiek podniku.<\/p>\n Registr\u00e1cia: Na z\u00e1klade splnenia v\u0161etk\u00fdch po\u017eiadaviek pod\u013ea sch\u00e9my EMAS, podnik m\u00f4\u017ee po\u017eiada\u0165 po predlo\u017een\u00ed overen\u00e9ho environment\u00e1lneho vyhl\u00e1senia o z\u00e1pis do registra syst\u00e9mu EMAS. V podmienkach SR \u017eiadosti vybavuje Ministerstvo \u017eivotn\u00e9ho prostredia, ktor\u00e9 podnik zap\u00ed\u0161e do registra syst\u00e9mu environment\u00e1lne orientovan\u00e9ho riadenia a auditu, pridel\u00ed mu registra\u010dn\u00e9 \u010d\u00edslo, vystav\u00ed a doru\u010d\u00ed mu osved\u010denie o registr\u00e1cii. Po doru\u010den\u00ed osved\u010denia o registr\u00e1cii podnik m\u00f4\u017ee pou\u017e\u00edva\u0165 logo syst\u00e9mu EMAS.<\/p>\n Medzin\u00e1rodn\u00e9 normy ISO 14000 \u0161pecifikuj\u00fa z\u00e1kladn\u00e9 po\u017eiadavky environment\u00e1lneho mana\u017e\u00e9rstva. Neur\u010duj\u00fa \u0161pecifick\u00e9 krit\u00e9ri\u00e1 pre \u017eivotn\u00e9 prostredie, ale po\u017eaduj\u00fa, aby organiz\u00e1cia formulovala svoju environment\u00e1lnu politiku a ciele v oblasti \u017eivotn\u00e9ho prostredia a zoh\u013eadnila svoje v\u00fdznamn\u00e9 vplyvy na \u017eivotn\u00e9 prostredie. Normy s\u00fa orientovan\u00e9 na tie aspekty, ktor\u00e9 organiz\u00e1cia m\u00f4\u017ee sama kontrolova\u0165 a na ktor\u00e9 m\u00f4\u017ee svojou \u010dinnos\u0165ou p\u00f4sobi\u0165. Normy obsahuj\u00fa z\u00e1kladn\u00e9 prvky syst\u00e9mu riadenia, n\u00e1stroje, met\u00f3dy a postupy zalo\u017een\u00e9 na dynamickom, cyklickom procese – pl\u00e1n, v\u00fdkon, kontrola, hodnotenie.<\/p>\n Normy radu ISO 14000 s\u00fa zameran\u00e9 na:<\/p>\n Cie\u013eom noriem ISO 14000 je:<\/p>\n Pre syst\u00e9my environment\u00e1lneho mana\u017ementu (EMS) s\u00fa ur\u010den\u00e9 tieto normy:<\/em><\/strong><\/p>\n
\nEnvironment\u00e1lna politika je zalo\u017een\u00e1 na troch princ\u00edpoch:<\/p>\n\n
\n
\n
\n
\n
\n
Environment\u00e1lny mana\u017e\u00e9rsky syst\u00e9m<\/h5>\n
\n
\nPodniky k zavedeniu syst\u00e9mu riadenia ochrany \u017eivotn\u00e9ho prostredia pristupuj\u00fa dobrovo\u013ene s cie\u013eom:<\/p>\n\n
\n
\n
\n
\n
\n
\nZ\u00e1kladn\u00fd postup zhodnotenia vn\u00fatornej situ\u00e1cie podniku s predpokladan\u00fdm v\u00fdsledkom je zalo\u017een\u00fd na pos\u00faden\u00ed t\u00fdchto aspektov:<\/p>\n\n
\npolitiky;<\/li>\n
\n\u017eivotn\u00e9 prostredie;<\/li>\n
\nglob\u00e1lnych);<\/li>\n\n\n
\n Priority spolo\u010dnosti<\/td>\n V\u00fdskum<\/td>\n Integrovan\u00e9 riadenie<\/td>\n<\/tr>\n \n Bezpe\u010dn\u00fd pr\u00edstup<\/td>\n Proces zlep\u0161ovania<\/td>\n Dod\u00e1vatelia<\/td>\n<\/tr>\n \n Vzdel\u00e1vanie zamestnancov<\/td>\n Nepredv\u00eddan\u00e9 udalosti<\/td>\n Vlastn\u00fd audit<\/td>\n<\/tr>\n \n Zav\u00e1dzanie technol\u00f3gi\u00ed<\/td>\n V\u00fdrobky a slu\u017eby<\/td>\n Spolo\u010dn\u00e9 ciele subjektov trhu<\/td>\n<\/tr>\n \n Inform\u00e1cie z\u00e1kazn\u00edkom<\/td>\n Informovanos\u0165 verejnosti<\/td>\n V\u00fdroba a prev\u00e1dzka<\/td>\n<\/tr>\n \n Dodr\u017eiavanie predpisov a pr\u00edstup k inform\u00e1ci\u00e1m<\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n \n
\n
\n
\npou\u017e\u00edvan\u00ed a zne\u0161kod\u0148ovan\u00ed;<\/li>\n
\nprojektov;<\/li>\n\n
\n
\nPrevierkou EMS<\/em><\/strong> sa rozumie komplexn\u00e9 pos\u00fadenie efekt\u00edvnosti fungovania EMS. Previerky vykon\u00e1va, resp. organizuje vrcholov\u00fd mana\u017ement, v\u00fdstupom je spr\u00e1va o skutkovom stave s n\u00e1vrhom opatren\u00ed na odstr\u00e1nenie nedostatkov. M\u00f4\u017eu sa uplatni\u0165 met\u00f3dy odpor\u00fa\u010dan\u00e9 normou STN EN ISO 19011.<\/p>\n
\nAuditu sa z\u00fa\u010dast\u0148uj\u00fa:<\/p>\n\n
\n
\n
\n
NORMY EMS \u2013 NORMY RADU ISO 14 0000<\/h5>\n
\n\n
\n
\n\n
\n ISO 14001<\/strong><\/td>\n Norma pre syst\u00e9m riadenia \u2013 po\u017eiadavky, \u0161pecifik\u00e1cia s n\u00e1vodom na pou\u017eitie<\/td>\n<\/tr>\n \n ISO 14004<\/strong><\/td>\n